Wednesday, February 4, 2009

Malas~ dan matang~

aku tgh malas....
ye...pnyakit aku y paling teruk skali sudah pon spi....
penyakit kemalasan yang kronik....
kali nie aku rase die spi agak awal skit sbnrnye...
slalu dalm bln 3 tue br die menunjukkan simptom2 itu....
Kali nie awal plak...mungkin sebab kerja y bertimbun2 tue...
Dan jugak tekanan2 drpd lecturer...
Ditambah lagi dengan ketidak matangan aku sendiri dalam mengendalikan tekanan itu sendiri...

Matang~....
Sejak akhir2 nie, aku sgt pening dgn perkataan nie...
Dlm org2 disekitar aku nie sebok mengejar kematangan....
aku masih lg berpendapat, biarlah aku mencapai kematangan aku dalam masa aku sendiri...
Mmg dari dulu lg, aku lebih suka memerhati dan kemudian mengkaji....
Dari pengalaman org lain, aku akan analisis sendiri dan jadikkan die sbgi iktibar untuk hidup aku sindri....
Walaupun kadang2 sesuatu itu mmg tak boleh nak dielakkan dan perlu untuk aku lalui....
Sbb tue la dl...aku ingat lagi ayat Shaz ngan Nabil mase Form 3 tue....
"Shark ni walaupon y paling muda n sumtimes d most childish, tp dia jugak sebenarnye adelah yang paling matang.."
Time kasih, Shaz....Bagi aku, it was the best compliment that i has ever gotten from sum1..
Tp kadang2...kmatangan sblm masanye tue mmg memenatkan....
Aku mule rase betapa ruginye aku kerana terlalu mengejar kematangan itu....
Aku mula menyedari, betapa aku kerugian kerana terlalu mengejar kematangan....
Juga betapa xbrp bijaknye aku, krn membiarkan keinginan untuk matang itu terlalu mempengaruhi diri....
Bersama kematangan, aku menyedari tentang tanggungjawab2 yang datang bersamanya...
Dan dengan kematangan itu juga sebenarnya, aku sedar terdapat beberapa perkara yang belum aku bersedia untuk terima....
Dengan kematangan ini juga, aku sedar yang sebenarnya aku x gembira....
Tapi, dengan kematangan yang sama, aku cuba untuk menerima dan terus berusaha untuk gembira.....

Tanggungjawab~....
Aku dah lama tahu tentang tanggungjawab aku kpd ibubapa aku dan keluarga aku....
Aku adalah seorang anak dan kakak sebelum menjadi aku....
Aku cuba.....dengan sepenuh daya aku untuk menjadi yang terbaik....
Mengutamakan keperluan mereka yang berada di atas....
Kemudian...aku juga sedar sendiri....
Diatas "aku", adalah "pelajar"....
Membuat aku mula berfikir....
Bila masanya yang aku adalah "aku"????!!!!!
Memikirkan tentang masa depan.....
akan adanya "guru", "isteri" dan yang terbesar iaitu"ibu"..
Bila masanya aku adalah "aku"???!!!!!!
Melihat mereka disekitar seolah mula mengejar mimpi itu....
Tetapi aku masih lagi termanggu....
Bukan aku xmahu....sbg perempuan, itu adalah mimpi yang terpenting sekali....
Tapi pada masa yang sama, aku terfikir....
Siapa aku jika tanpa semua itu???
Seolahnya, jika tiada "aku" juga xkan ade beza.....
Hakikatnya, aku ingin menjadi "aku"....
Disayang, diterima, diingat sebagai "aku"...
Bukannya oleh satu dunia.....
Cukuplah hanya dengan orang2 disisi....


p/s= Post Jiwang...hahahhaha.....
Jgn kecoh2 ek... xp


5 comments:

Alice In Wonderland said...

weiii...u tulis novel ke, panjangnya!!

sHaRk jer.... said...

hahahah...i nak cover 4 the last weeks....hehehhe... xp

dzulhakim baharom said...

bole pulak cover2 ye

pandai jugak ko menulis ye shark

ainko said...

perghh..awat panjang jiwang sgt ni..adakah ini proses mencapai kematangan?

sHaRk jer.... said...

hahahah....saje je slame nie aku xnak tunjuk akim...hehehehe....
nak kate prss tue bleh gakla....aku tgh muhasabah diri je...hehehe...