Thursday, February 19, 2009

Reflesikan diri sendiri~

Dr dulu lg...aku suke tengok org...belajar drpd pengalaman org lain.....
Dr pengalaman org tue aku amik jdk pengajaran sendr....
Bukan takat untuk aku elak, tp jugak agar aku xwat bende y same pd org lain....
Mungkin aku xla boleh dikata sbg baik, atau lemah-lembut, atau sopan-santun senang kata wanita muslimah atau perempuan melayu terakhir la....
tp sekurang2nya, aku sedar diri, dan ada prinsip yg aku rase boleh mengelakkan aku dr menyusahkan atau menyakitkan hati org lain.....(tu pon tertakluk kpd prinsip2 tu gakla kan..)
Aku sedar yang aku xsempurna, xpon pernah nak kata yg aku nie lebih baik dr org lain....
Aku jugak percaya pd hukum karma.....yg ape y kite wat kat org tue akan dtng balik kat kite....
Bl tentang relationship plak...aku percaye gak y HONESTY tue is d best policy....
Kalo bleh, aku nak sesape y aku suke tue nnt, suke aku y xsopan nie, y xladylike lngsng nie....
Bkan sekadar imej dlm gambar ataupon 1st impression....Looks after all, is usually deceiving...
The same i also applied to me...tp tue is just a wish la....aku sindri pon slalu je tertipu ngan 1st impression....hehheehe....baik aku mngaku awal2 kan... xp
Tp bg aku...pembelajaran yang sebenarnye adelah....bila kita belajar untuk mengakui kesalahan sendiri dan belajar daripada kesalahan itu sendiri....
Biarlah aku xlemah-lembut pon...y penting, aku tau dri aku n berusaha untuk jujur pd diri sendiri...sbb itu la yg paling penting....

7 comments:

dzulhakim baharom said...

jadi diri sendiri adalah lebih baik

ainko said...
This comment has been removed by the author.
ainko said...

life is full of ups n downs..that's y it is call life..people are different and imperfect..so instead of accepting n respecting who we are..we must also accept n respect others..coz every1 also want to be themselves..besides our own principles,we'v got our God's rules..so..kembali kepadaNya..

dzulhakim baharom said...

tp tak salah sekali sekala kita tunduk ke bumi, ikut rentak orang lain. bukan bermaksud sepenuhnya kita mengikut rentak orang lain tu. cuma untuk kita menjadi sebagian daripada orang lain itu. ah, aku tak pandai memberi nasihat. bukanlah seorang motivator terbaik. aku hamba yg lemah, hina. lagi pun entah kau baca, terima komen ni entah tidak. terpulang. tepuklah dada

Mustakim Ahmad said...

aku pernah jumpa orang..
"mcm ni la mus kan mentaliti orang melayu..mcm aku ni..orang kg..x sdr kepentingan insurans.mcm ni la kan"
dalam hati aku
"apa la bangang mamat ni..dah tau mentaliti tu buruk so tukar la"

sori promote plak...

odette said...

sbg manusia, kite x dpt lari dr wat silap... so, just try our best to be da best & makes people around us respect as who we are. yup, i agree dat life is full wif ups & down & so unpredictable, but as a human being, i think we should alter da mistakes dat we had done so dat people around us will feel comfortable & not jugde wrongly bout our attitude...put urself in other shoes, rite... daaaa....

sHaRk jer.... said...

haish...merenung diri sendiri sbb sikap aku sindri....
cube nak crk klemahan y aku sindri benci...
melihat kesilapan dan kejayaan org lain supaya aku bleh bljr sesuatu drpdnya...
Learning from mistakes that others n u urselves made...
N then being proud of urseleves for being who n what u are...
is'nt that the beauty of having different personalities???
im learning....